Spårsvammel

Lånade en ny bok på biblioteket idag :) Spår! av Christer Hansson. Nu ska vi försöka läsa den och ta till oss tips :) Om jag fattade bokens baksida rätt så skulle det vara träningstips från valpspår till flera dygn gamla stadsspår, det är dit vi siktar ;) Den lilla piraten klarade i somras att spåra ett 45-min gammalt åkerspår på knappt 1 km, samtidigt som tre andra hundar! Men i år måste vi backa flera steg, jag har inte riktigt hållt efter spårarbetet undar vintern, men nu så! :)

Jag skulle bara ha haft mig en stor åker, för det är åkerspåren vi gillar bäst! Eftersom Wira spårar i flagg, det vill säga hon spårar inte i spårkärnan utan går mer i sick-sack-mönster efter "här luktar det, här luktar det inte, här luktar det, här luktar det inte..." är åkerspåren lättare för mig. De är svårare än skogsspåren och då krävs det mer koncentration från Wira och hon följer spåren bättre och jag får lättare att läsa av henne. Urbana spår är lite svårare, men ett mål är ett 800 meters asfaltspår.

Nu ska jag ta tjuren vid hornen, eller hunden i selen om man så vill, och bege mig ut och lägga ett spår.


Kommentarer
Postat av: Zebra

Så flinke dere er:)

Her prøver vi oss på både boken og blodspor, så skal bli spennende å se hva vi får til:)

2011-04-19 @ 15:39:55
URL: http://prikkeprinsessa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0